REKLAMATION & ÅTERKÖP

Senaste uppdatering: 2020-11-08.

 

1. ÖPPET KÖP

Vi erbjuder 14 dagars öppet köp. Öppet köp gäller inte om varan på grund av sin beskaffenhet inte tillåter ett återlämnande.

OBS! Eftersom förpackningen är en viktig del av samlarobjekten vi säljer så kan vi inte ta emot någon retur om förpackningen är skadad eller någon försegling är bruten. Om förpackningen är förseglad eller plomberad genom exempelvis värmeförsegling, lim eller tejp så får ingen av dessa förseglingar vara bruten. Om det är möjligt att öppna förpackningen utan att på något sätt skada den, så går det självklart bra att öppna förpackningen och titta på varan innan man skickar tillbaka den. För att vi ska kunna godkänna en retur så måste varan och dess förpackning helt enkelt vara i oförändrat skick.

Om varan är i oförändrat skick och du vill göra en retur eller ett byte så gör du följande:

1. Kontakta support@sweetgeek.se och uppge ditt ordernummer, så återkommer vi med en fraktetikett via e-post.
2. Fyll i och skicka med retursedeln som låg tillsammans med dina varor i paketet.
3. Skriv ut fraktetiketten du fått via e-post och tejpa fast den på returpaketet.
4. Lämna in paketet hos ditt närmsta Postnordombud.

Tänk på att emballera returen väl så att produkten och dess förpackning inte kommer till skada under returen. Vid godkänd retur återbetalar vi dig inom 14 dagar från det att du informerade oss om returen. Återbetalningen kan dock dröja tills dess att returen har kommit fram eller till dess du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

2. ÅNGERRÄTT

Du har rätt att frånträda en beställning genom att lämna eller sända ett meddelande till oss om detta inom 14 dagar från den dag varan mottagits. Tillsammans med din order finns en returblankett bifogad som du kan använda dig av om du ångrar ditt köp. Det går även bra att använda Konsumentverkets ångerblankett som du kan hitta på konsumentverkets hemsida. Denna rätt att frånträda avtalet gäller inte om varan på grund av sin beskaffenhet inte tillåter ett återlämnande.

OBS! Om den returnerade varan inte är i oförändrat skick så har vi rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Eftersom förpackningen är en viktig del av samlarobjekten vi säljer så kan vi inte ta emot någon retur om förpackningen är skadad eller någon försegling är bruten. Om förpackningen är förseglad eller plomberad genom exempelvis värmeförsegling, lim eller tejp så får ingen av dessa förseglingar vara bruten. Om det är möjligt att öppna förpackningen utan att på något sätt skada den, så går det självklart bra att öppna förpackningen och titta på varan innan man skickar tillbaka den. För att vi ska kunna godkänna en retur så måste varan och dess förpackning helt enkelt vara i oförändrat skick.

Vid godkänd retur återbetalar vi dig inom 14 dagar från det att du informerade oss om returen. Återbetalningen kan dock dröja tills dess att returen har kommit fram eller till dess du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Tänk på att vi inte kan ta emot någon retur vid skadad förpackning.

3. REKLAMATION

Skulle varan mot förmodan vara trasig när den anländer, så åtar vi oss givetvis att kostnadsfritt åtgärda felet. Som kund har du 3 års reklamationsrätt. Reklamationen måste rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. 2 månader anses som skälig tid för att upptäcka att varan är skadad eller defekt.

Vi kan endast ersätta produkter med fabrikationsfel. Produkter som gått sönder på grund av oaktsamhet från kundens sida kan vi tyvärr inte ersätta.

För att en reklamation ska bli godkänd måste varan återsändas i sin helhet.

Kontakta oss så hjälper vi dig med returfrakten. Vid reklamationer står vi för returfrakten samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen så länge du följer våra anvisningar om på vilket sätt varan ska returneras.

Skulle en tvist mot förmodan uppstå är vår målsättning alltid att komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN.

Kontaktuppgifter till ARN:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Tel:+46 (0)8-508 860 00
E-post: arn@arn.se
http://www.arn.se/

Vid tvister så har du som konsument rätt att använda dig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (http://ec.europa.eu/odr).

4. ÅLDERSGRÄNS

För att få beställa hos oss så måste du vara minst 18 år.

5. AVBESTÄLLNING

Du har rätt att avbeställa din order fram tills dess att du mottagit den. Om du vill avbeställa din order så är det viktigt att du hör av dig till oss och meddelar detta. Om du låter din beställningen gå i retur utan att avbeställa ordern så klassas detta som en outlöst försändelse och du kommer att debiteras 199 kr.

0