FAQ

Senaste uppdatering: 2020-11-08.

 

 

När kan jag räkna med att få min vara?

Normal leveranstid är endast en arbetsdag från det att din beställning expedierats. Beställningar som görs innan 14.00 på vardagar expedieras redan samma dag. När din beställning lämnar våra händer får du en bekräftelse skickad till den e-postadress som du själv uppger när du lägger din order.

Vad är fraktkostnaden?

Fraktavgiften är 59 kr inom Sverige. Oavsett hur mycket du beställer så behöver du aldrig betala mer än 59 kr. Vår fraktavgift är lägre än den faktiska portokostnaden.

Vad händer om något av det jag beställer inte finns i lager?

Som du förmodligen redan sett, så framgår vår lagerstatus av i lager tecten i grönt eller rött ej i lager intill priset på varje produkt. Visas en grönt, så finns produkten på lager. Skulle det du beställer mot förmodan ändå inte finnas i lager, så kontaktar vår kundtjänst dig via e-post. Du har då möjlighet att annullera eller ändra din order.

Skickas min beställning hem till mig eller till mitt utlämningsställe?

Vi skickar samtliga våra försändelser med Postnord. Din beställning skickas antingen till ditt närmaste postombud (brukar vara en ICA butik eller liknande) eller direkt hem i din brevlåda. Om din beställning får plats i din brevlåda så kommer Posten att välja att leverera den direkt hem till dig. Får beställningen inte plats i din brevlåda så får du hämta ut den hos ditt utlämningsställe. När paketet når ditt utlämningsställe får du en avi i brevlådan eller per SMS där det står var du kan hämta ut paketet.

Om din beställningen är så pass liten till storleken att Posten har möjlighet att dela ut den direkt hem i din brevlåda/brevinkast, så kommer beställningen att levereras direkt hem till dig. I dessa fall kommer du alltså inte att få någon SMS- eller brev-avi, även om du har valt något av detta. Därför är det alltid viktigt att du anger en korrekt adress.

Om du av någon anledning vill vara säker på att din beställning inte skickas direkt hem till dig så ber vi dig att kontakta vår kundtjänst eftar att du gjort din beställning, så löser vi det åt dig.

Mitt paket har gått i retur till er. Vad händer nu?

Tyvärr kommer vi debitera dig kostnader för returfrakt, exp. avgift samt hanteringskostnad om totalt 199 kr.

Kan jag få SMS-avisering?

Ja. Så länge du anger ett korrekt mobilnummer så kommer du att få SMS-avisering

Om din beställningen är så pass liten till storleken så att Posten har möjlighet att dela ut den direkt hem i din brevlåda/brevinkast så kommer beställningen att levereras direkt hem till dig. I dessa fall kommer du alltså inte att få någon SMS-avi även om du har valt detta alternativ. Därför är det viktigt att du anger en korrekt adress även om du väljer SMS-avisering.

Hur går en förhandsbokning till?

Produkter som är markerade med Preorder finns endast tillgängliga för förhandsbokning. Du kan göra en förhandsbokning av dessa produkter genom att beställa dem som vanligt i vår webbutik. När du gör en förhandsbokning genom att beställa en produkt som är markerad som Preorder så betalar du endast en handpenning på 20%. I samband med att du gör en förhandsbokning så får du via mail en preorderkod som är giltig för just din förhandsbokade produkt.

Så fort din förhandsbokning finns på lager går det ut ett nytt mail till dig med information om att din förhandsbokade vara finns att beställa. Du kan då enkelt beställa din bokade produkt genom att ange din preorderkod i vår kassa.

Från och med att din förhandsbokade produkt finns på lager har du tre månader på dig att slutföra köpet. Om du inte genomför köpet av din förhandsbokning under dessa tre månader så kommer din preorderkod att förfalla och din handpenning går förlorad.

Varför ska jag förhandsboka?

Många av produkterna som finns tillgängliga som preorder tillverkas endast i en limiterad upplaga. Genom att göra en förhandsbokning försäkrar du dig om att faktiskt få ett exemplar när produkten väl kommer ut på marknaden.

Att erbjuda förhandsbokningar är också ett sätt för oss att kunna erbjuda våra kunder produkter som vi kanske inte skulle ha tagit in på lager i vanliga fall. Om det inte finns intresse för en produkt som finns tillgänglig som preorder så kommer vi inte att ta in produkten på lager. Om du är intresserad av en produkt är det alltså viktigt att du förhandsbokar den för att försäkra dig om att du får tag i produkten.

Genom att förhandsboka så kan du också på ett smidigt sätt dela upp din betalning. Du betalar endast 20% i handpenning när du gör förhandsbokningen och sedan betalar du resterande 80% när din bokade produkt är redo att skickas.

Hur betalar jag för det jag köper?

Betalning med Klarna. Med Klarna Checkout betalar du enkelt och tryggt. Välj att slutföra köpet direkt med VISA, MasterCard och internetbank eller betala i efterhand på faktura eller delbetalning. Läs mer här: www.klarna.se

Hur lång är kredittiden vid köp mot faktura?

Betalningsvillkor för fakturakunder är 14 dagar från faktureringsdagen.

Kan jag ångra mitt köp?

Skulle du ångra dig när du gjort din beställning, så kan du meddela oss att du vill korrigera köpet. Detta ska ske så fort som möjligt, eftersom vi bara kan ändra eller annullera ditt köp om vi ännu inte hunnit skicka varan.

Som privatperson så har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp, efter att du mottagit varan.

Vill du göra en retur eller ett byte? Gör följande:
1. Kontakta support@sweetgeek.se och uppge ditt ordernummer, så återkommer vi med en fraktetikett via e-post.
2. Fyll i och skicka med retursedeln som låg tillsammans med dina varor i paketet.
3. Skriv ut fraktetiketten du fått via e-post och tejpa fast den på returpaketet.
4. Lämna in paketet hos ditt närmsta Postnordombud.

OBS! På grund av att produkterna vi säljer är samlarobjekt där förpackningen är lika stor del av produkten som själva innehållet så är det jätteviktigt att förpackningen är i absolut oförändrat skick när vi mottagit returen. Var därför extremt försiktig med din vara när du får hem den. Slit inte upp förpackningen! Embalera din produkt riktigt ordentligt så att den inte kan komma till skada vid returen.
Vi kan alltså INTE godkänna en retur om varans förpackning är skadad. Detta är jätteviktigt!

Jag har fått fel vara, vad gör jag nu?

Det är tyvärr fortfarande bara vanliga människor som packar din order. Även om det inte händer ofta, så kan det hända att fel produkt paketeras och skickas. Om det har hänt så kontaktar du vår kundsupport. Ange ditt ordernummer och namn, samt vad som är felaktigt med beställning. Vi ser naturligtvis till att du kostnadsfritt får rätt produkt.

Tack för snabb leverans. Men min vara var defekt. Vad gör jag nu?

Skulle din produkt mot förmodan vara trasig eller på något vis defekt, så kontaktar du vår kundsupport. Vi åtar oss naturligtvis att kostnadsfritt åtgärda felet. I de flesta fall innebär det att vi skickar dig en ny produkt. Läs mer om vad som gäller för reklamationer under våra leveransvillkor.

Jag hittar inte det jag letar efter. Kan ni ta in det jag vill ha i lager åt mig?

Vi är fortfarande en relativt nystartad butik och har dessvärre ett begränsat sortiment. Men vi uppskattar verkligen om du kan hjälpa oss att bli bättre genom att berätta för oss vad du är ute efter. Troligtvis så kan vi få tag på det du vill ha. Det skadar aldrig att fråga, så säg bara till om det är någon specifik produkt du är ute efter.
0